LOKALNO
FOTO: V Gornji Radgoni spoznavali delo tonskih mojstrov
V prostorih Mladinskega centra Gornja Radgona je potekalo strokovno predavanje o tem, kako je potrebno ozvočiti posamezen koncert, dogodek ali prireditev.
Predavanje je bilo sestavljeno iz treh sklopov in s popolno opremo za ozvočenje. V prvem je predavatelj, direktor podjetja Pro Audio, Davorin Zamuda predaval o vrstah zvočnikov ter o vrstah mikrofonov, ki se uporabljajo za takšne namene, v drugem sklopu je tekla beseda o analogni mešalni mizi, v tretjem je bila predstavljena digitalna miza in sistem osvetlitve z reflektorji. Kot je Davorin povedal, se sam ukvarja s tem delom že 20 let, ko še ni bilo opreme, kot jo poznamo danes. Takrat so veliko izdelovali sami razne sisteme zvočnikov in pokrivali stroške z lastnimi sredstvi. Da pa pride posameznik do naziva tonski mojster, navaja Davorin, traja izobraževanje več mesecev, če ne let.
Varnost v konstrukciji ozvočenja
Velik pomen v nadaljevanju predavanja je bil predvsem prikaz, kako se pravilno in varno postavi ozvočenje, kajti po navedbah, so se že dogajale situacije po svetu, ko se je konstrukcija zvočnikov porušila. Enako je potrebno varčevati z energijo, navaja Davorin, pri čemer je potrebno preračunati porabo toka. Prav tako je potrebno skrbeti za samo izolacijo kablov in se izogibati morebitnim nastankom mest, kjer lahko pride do preboja električni tok. Pomembno je, da tisti, ki izvaja ozvočenje na prireditvi, zna preračunati in organizirati optimalne pogoje in tudi predvideti neko rezervo, s katero upravlja v primernih trenutkih.
Tehnologija v letu 2014
V nadaljevanju je Davorin, podrobno z vsemi prednostmi in slabostmi, predstavil sisteme zvočnikov, ki so bili značilni za določen čas. V današnjem času, so zvočniki precej lažji, že zaradi materiala, iz katerega so sestavljeni in tudi nove vrste magnetov, ki omogočajo precej močnejše delovanje pri manjši masi. Novejši zvočniki delujejo na "swich" tehnologiji ali na principu preklopa, tako da ne govorimo več o navitju zvočnika. Tehnologija je napredovala v tolikšni meri, da najdemo danes v "nizko-tonca" že vgrajen dodaten "visoko-toncec". Torej, govorimo o kombiniranih zvočnikih. Posebno skrb pri predavanju posveti predavatelj stebru sestavljen iz večih zvočnikov. Sama uporaba stebrov, ali sistema več zvočnikov je potrebno preračunati tako glede na višino kot širino prostora.
Glasba v prostoru
Znano je, da se zvok širi ali kot longitudinalno ali tranzverzalno nihanje. Ti zvočniki so sestavljeni iz basov in satelitov in se načeloma lahko obesijo visoko nad odrom ali pa se postavijo na tla. Pogosto se uporablja obojna postavitev istočasno. Davorin tudi pripomni, da v današnji, novejši tehnologiji tudi ni več potrebno toliko dodatnega napajanja za posamezne sisteme. Za kvalitetno ozvočenje je pomembna pravilna nastavitev, kajti kot predavatelj navaja, ni bistvo v hrupnosti ali glasnosti sistema, temveč slišnosti čistega zvoka. Zato se vse nastavitve prilagajajo izključno na izvajalca glasbe, zvrst glasbe in dane pogoje prostora in okolice, v katerem se izvaja ozvočenje. Tudi odločitev kako in kdaj kupujemo ozvočenje je predvsem odvisna od lastnih sposobnostih in razvoja tehnologije. Pri nakupu moramo vedeti za kaj bomo ozvočenje potrebovali in kje ga bomo uporabili.
Uporaba mikrofonov
V nadaljevanju je Davorin predstavil mikrofone. Pri sistemu mikrofonov za bobne se posebej uporabijo mikrofoni za činele in posebej za base. Pomembno informacijo navede predavatelj za priključitev mikrofonov na sistem, kajti ne sme se jih priključiti neposredno na napetost, ker dejansko nekateri delujejo pri precej nižji napetosti. Posebej se uporabijo mikrofoni za različne tone. Priporočljivo pa je uporaba mikrofona za govor v razdalji 20 cm od ust.
Analogna in digitalna mešalna miza
Pri podrobni predstavitvi uporabe mešalne mize najprej zvemo, da se mešalna miza postavi v ozadju dvoran vzporedno s samim odrom in sicer zato, da ima tonski mojster optimalno možnost nastavitev širjenja zvoka skozi prostor. Davorin podrobno predstavi analogno mešalno mizo ter obrazloži pomen vsake kolone, ki je namenjena posameznemu instrumentu. Sama mešalna miza ima možnost priključitve 40 naprav, instrumentov. Vendar, kljub velikosti in mnogim možnostim priključitev in nastavitev, se ne more kosati z mešalno mizo, ki je stala na levi strani in je bila izrazito manjša. Ta mešalna miza zmore enako, oziroma ima večjo kapaciteto v digitalni tehnologiji. V predstavitvi Davorin obrazloži delovanje analogne mešalne mize, na kateri se ločita predela za reguliranje ali kontroliranje vhodnih enot in enako izvedbo izhodnih enot.
Sama miza omogoča natančno določitev posameznega kanala, ali pa grupiranje instrumentov, ki delujejo na podobnih principih. Prav tako omenja posamezne bližnjice, ki pa jih izkušen tonski mojster s pridom uporabi, da doseže kvaliteten zvok. Pri najboljših digitalnih mizah je možnost shranjevanja podatkov nastavitev, ki jih lahko ponovno uporabijo kadarkoli. Torej, govorimo o prednostih v izbiri digitalne mize v primerjavi z analogno, ki deluje že na programiranju in ne več na fizičnih določitvah vrednosti. Kot je Davorin navedel, se zlahka po nastavitvah opazi kvaliteta tonskega mojstra. Digitalna varianta pa tega ne omogoča.
Reflektorji
Vzporedno z mešalno mizo je potrebno obravnavati tudi samo osvetlitev na prireditvah. Davorin je že v začetku predavanja omenil, da takih težav, kot so bile 20 let nazaj, danes ne poznamo več. V takratnih časih sta bili na voljo le halogenska ali neonska osvetlitev in s tem veliko pregrevanja in pregretja samih naprav.
Danes, ko uporabljamo LED svetila, se tovrstnim toplotnim in energijskim izgubam popolnoma izognemo in je dejstvo, da življenjska doba LED žarnic dosega do 15 let uporabe. Tako se v povezavi mešalnih miz regulira tudi sam sistem svetlobe, s katerim dosegamo izboljšan efekt in sposobnost zaznavanja glasbe v prostoru okoli nas.
Več fotografij v spodnji galeriji ...
Fotogalerija
Komentarji
Opozorilo
Slovenski knjižni jezik je samo naš, zato ga cenimo. Na Pomurec.com želimo vzpodbujati njegovo rabo, zato vas naprošamo, da vaš komentar podate v slovenskem knjižnem jeziku. Pri tem sledite tudi načelom kakovostnega komentiranja. Najboljše komentarje bomo ob koncu leta nagradili.
Komentarji ne odražajo stališča uredniške politike Pomurec.com. Pozivamo vas k strpni in argumentirani razpravi brez sovražnega govora.
Po Kazenskem zakoniku KZ-1 je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti ter za grožnjo, da bo napadel življenje ali telo druge osebe. Pomurec.com bo v primeru obrazložene zahteve državnih organov, ki temelji na zakonski podlagi, podatke o komentatorjih, s katerimi razpolagamo, tem tudi posredoval.