INTERVJU
V osrčju Goričkega se prebuja multikulturni ustvarjalni center
Američan Alex Papp je pred slabim desetletjem zapustil rodno Montano, od takrat je živel in delal na različnih koncih sveta. Med popotovanji po Afriki je spoznal slovensko slikarko Tjašo Rener, ki že več kot deset let živi in ustvarja med Slovenijo in Gano. Pred leti sta na Goričkem kupila staro kmetijo, kjer se danes rojeva ustvarjalni center Panovci 9.
Tjaša in Alex sta pred dvema letoma na Goričkem kupila skoraj sto let staro kmetijo. Okoli stare klasične prekmurske kmečke hiše se razprostirajo štiri večja gospodarska poslopja, ki so nekoč služila kmetijskim namenom, pred leti pa celo kot eno izmed prizorišč snemanja slovenskega filma Šanghaj. Kmetija danes že dobiva novo podobo, ne toliko v vizualnem smislu, kot predvsem v namembnosti. S projektom Panovci 9 stremita predvsem h kulturnemu doprinosu v tamkajšnje okolje in k vzpostavitvi ustvarjalnega centra za širšo skupnost.
Alex je bil navdušen že ob prvem obisku kmetije: »Takoj me je pritegnila arhitektura nepremičnine – ogromna obokana vrata, visoki stropi in odprti prostori, s pogledi na okoliške griče. Ob prvem pogledu na prostor sem si že zamišljal, da je napolnjen z ljudmi, ki se tu zbirajo in med seboj povezujejo. Če boste kdaj stali na posestvu, boste videli ... čarobno je. Zdi se, kot da sonce sije naravnost na naš griček. Oba s Tjašo sva imela enak občutek, da je to kraj, ki ga morava ohraniti in deliti z drugimi.« Več o Alexovi zgodbi in njegovem prihodu na Goričko si lahko preberete tukaj.
Projekt Panovci 9 ponuja neomejeno možnosti. Z obnovo kmetije želita ustvariti dinamičen prostor, ki bo služil različnim namenom. Zaradi tega se zdi, da je ideja projekta še nekoliko neizpiljena, vendar je bistvo popolnoma jasno: »Tudi z drugimi želiva deliti ta navdihujoč prostor, kjer se bodo ljudje lahko medsebojno povezovali, ustvarjali in sproščeno družili. Želiva si, da bi tako kot Goričko, tudi Panovci 9 izžarevali toplino in dobrodošlico ter s tem privabljali ljudi iz vsega sveta.«
View this post on Instagram
Kmetija se nahaja v neposredni bližini Madžarske, Avstrije in Hrvaške, kjer živijo tudi slovenske manjšine. »Z izseljevanjem ljudi z Goričkega, območje izgublja tradicijo kmečkega podeželja, mi pa ga s svojim centrom želimo povezati z umetniškimi programi ter tujimi in domačimi umetniki. Slovenski jezik in jezikovna pestrost bližnjih narodov je pomembna povezovalna prednost in možnost za multikulturno osmišljanje,« o načrtih projekta pove Tjaša.
Panovci 9 se usmerja na tri glavna področja: vračanje kulturnega življenja v lokalno okolje, povezovanje ustvarjalcev sosednjih držav in širše raziskovanje novih umetniških izrazov ter likovnega kozmopolitizma.
Lansko poletje je Panovci 9 s pomočjo umetniških kolegov že gostil prvo večje srečanje, ki so se ga udeležili gostje iz trinajstih držav. Z umetniki iz različnih področij, so skupaj ustvarili svojevrsten likovno-glasbeni festival. V sklopu projekta je bila na ogled razstava del slovenskih slikark: Tjaše Rener, Tjaše Čuš, Petre Bajić in Suzane Brborović. Pripravili so likovno delavnico sitotiska ter izdelavo in inštalacijo glasbil iz predmetov, najdenih na kmetiji.
Večer so zaokrožili z glasbenim koncertom, pod okriljem vsestranskega glasbenika in direktorja zavoda Zavod Ton, Blaža Celarca, ki je v triu zaigral skupaj z multi-instrumentalistom Boštjanom Gombačem in kitaristom Igorjem Leonardijem. Z izborom skladb Jacquesa Brela pa je v svoji izvedbi zbrane navdušil šansonjer Branko Završan.
FOTO: arhiv Panovci 9, festival Jan Trstenjak